موانع یادگیری زبان انگلیسی

بدون ديدگاه

یادگیری زبان جدید کار ساده ای نیست، با این حال هستند زبان آموزان بسیاری که خود با دست خودشان این فرایند را دشوارتر می سازند. این دسته از زبان آموزان اغلب مرتکب اشتباهاتی رایج شده و خود را

در موانعی بزرگ محصور می سازند که به راستی یادگیری زبان را با چالش روبرو می سازد. لطفا پس از خواندن این مقاله شما دیگر جزو این دسته افراد نباشید! و حالا می پردازیم به معرفی این موانع.

۱٫ ترجمه کردن را کنار بگذارید!

ترجمه  فقط  باید در مراحل اولیه یادگیری زبان انجام شود. وقتی لغات اولیه یک زبان را یاد گرفتید، باید از فکر کردن به زبان مادری و تلاش برای ترجمه کلمه به  کلمه دست بردارید. زیرا این عامل سرعت شما را پایین آورده و تمرکزتان را محدود می سازد!

وقتی از کسی جمله ای می شنوید، روی کلمات و اصطلاحاتی که بلد هستید تمرکز کنید و درک خود از صحبت های آن فرد را بر اساس مواردی که می دانید افزایش دهید.

۲٫ از اشتباه کردن نترسید!

ترس مانع  بسیار بزرگی برای پیشرفت کردن است. اگر قواعد  گرامری را بلدید اما توانایی انجام یک مکالمه صحیح را ندارید، بدین معنا نیست که باید از صحبت کردن به زبان انگلیسی خودداری کنید. از فکر کردن به اینکه مردم ممکن است چه واکنشی نشان دهند و در موردتان چه خواهند گفت دست بردارید. هر فردی ممکن است اشتباه  کند و از اشتباهاتش نی درس می گیرد –  و این روش در یادگیری موثر به شما کمک می کند.

۳٫ از منفی بافی دست بردارید.

داشتن نگرش منفی نه تنها هیچ کمکی به بهتر شدن یادگیری نمی کند، بلکه روند یادگیری را هم سخت تر می کند. اگر متوجه شدید که در حال منفی بافی هستید باید به سرعت نگرش خود را تغییر دهید! به چند نمونه از این قبیل منفی بافی ها دقت کنید:

  • چرا همیشه اشتباه می کنم؟ لابد خیلی احمقم.
  • همیشه اشتباه می کنم، هیچ وقت در این کارمهارت پیدا نمی کنم.
  • نمیدونم چی بگم، انگلیسی حرف زدن خیلی سخته.

سعی کنید این قبیل جملات منفی را به جملاتی مثبت تغییر دهید. بجای این که بگویید “من هرگز در اینکار بهتر نمی شوم” بگویید ” تلاشم را خواهم کرد، مطمئنم که به زودی در اینکار مهارت پیدا خواهم کرد.”

بجای این که بگویید “ببخشید، من انگلیسی صحبت نمی کنم، متوجه نمی شم چی می گین” بگویید “ببخشید، من تازه دارم یاد می گیرم چطور انگلیسی صحبت کنم، ممکنه لطفاً کمی آهسته تر صحبت کنید؟” مثبت اندیشی به  شما کمک میکند تا سرعت یادگیری تان خیلی بالاتر برود.

۴٫ اضطراب را کنار بگذارید.

هربار فرصت حرف زدن پیدا کردید به انگلیسی حرف بزنید. اگر به صحبت کردن فکر کنید، بیشتر مضطرب خواهید شد. کافی است خودتان را رها کنید و صحبت کنید! هرچه بیشتر صحبت کنید ، احساس اطمینان و راحتی بیشتری در صحبت کردن پیدا خواهید کرد. و سریع تر یاد خواهید گرفت که چطور بطور صحیح به زبان انگلیسی صحبت کنید! بهتر است ازحاشیه امن خود بیرون بیایید، اما هرچه بیشتر به انگلیسی صحبت کنید بیشتر احساس آرامش و راحتی خواهید کرد.

۵٫ وقتی افراد متوجه منظور شما نمی شوند موضوع را شخصی نکنید و به دل نگیرید.

هر چقدر هم برای یادگیری و انجام یک مکالمه صحیح سخت تلاش کنید، در پاره ای از موارد فردی وجود خواهد داشت که  نمی تواند متوجه صحبت های شما شود. این مساله همیشه اتفاق می افتد و کاملا طبیعی است. به دلیل تعداد بالای افراد انگلیسی زبان در جهان ، طیف گسترده ای از لهجه ها وجود دارد که برخی از آنها به سختی قابل فهم هستند! از بین بردن لهجه مادری  به طور کامل، کار بسیار دشواری است، بنابراین خیلی به خودتان سخت نگیرید!

۶٫ عذر خواهی نکنید!

هیچ کس همه چیز را نمی داند – ازین رو بخاطر این که بی نقص انگلیسی صحبت نمی کنید عذر خواهی نکنید! شما هنوز در حال یادگیری هستید، یادگیری هر چیزی نیاز به زمان دارد. هرچقدر درباره مهارتهایی که به تازگی آموخته اید صحبت کنید و تمرین کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد. حتی  انگلیسی زبانها نیز طی چند ماه انگلیسی صحبت کردن را یاد نمی گیرند. نکته مهم این است که شما در حال تلاش هستید. بیشتر افراد متوجه این موضوع بوده و آن را درک می کنند. پس فقط آرام باشید و شروع  به صحبت کردن کنید!

۷٫ فقط به یادگیری در کلاس بسنده نکنید!

یادگیری در محیط کلاس های حضوری یا دوره های آنلاین عالی است زیرا  می توانید سوال بپرسید،اطلاعات دقیق از معلم بگیرید، و آموخته های خود را با همکلاسی هایتان به اشتراک بگذارید، اما علاوه بر به کار گیری زبان انگلیسی در زندگی روزمره، بایستی از هر فرصتی که پیدا می کنید با افراد مختلف به زبان انگلیسی مکالمه کنید. اگر بیرون ازکلاس مکالمه انگلیسی را تمرین نکنید، مهارت شما برای پیشرفت در این زمینه بسیار اندک باقی خواهد ماند. و این یکی از مهمترین نکاتی است که باید بخاطر داشته باشید. این بهترین راه برای یادگیری است و بی شک این موضوع  بر سرعت یادگیری شما تاثیر خواهد گذاشت.

۸٫ تسلیم نشوید!

همیشه وقتی در ابتدای یادگیری هر موضوع جدید هستیم آن موضوع به نظر سخت و دشوار می رسد، اما اگر مداومت و پشتکار  داشته باشیم یادگیری آسانتر خواهد شد! اگر می خواهید پیشرفت کنید باید به تمرین ادامه دهید، در غیر اینصورت روند پیشرفت شما سخت تر خواهد شد. ورزشکاران حرفه ای ناچارند همین شیوه را در پیش بگیرند. آنها همواره سخت تمرین می کنند زیرا اگر این کار را نکنند، روند پیشرفت شان خیلی سخت خواهد شد!

۹٫ نگرانی را کنار بگذارید!

با فکر کردن به این موضوع که آیا دیگران متوجه صحبتهایم می شوند یا خیر فرصت انگلیسی حرف زدن را بیهوده هدر ندهید. اعتماد به نفس داشته باشید و نگرش مثبت “می توانم از پس این کار بر بیایم” را حفظ کنید. خجالت نکشید! حداقل در مورد یادگیری نگران نباشید زیرا قرار است لذت ببرید. هر چه یادگیری لذت بخش تر باشد، راحت تر یاد می گیرید!

۱۰٫ دست از مقایسه خود با دیگر افراد انگلیسی زبان بردارید!

مهم نیست سطح  زبان انگلیسی شما چیست، فقط سخت کار کنید تا به هدفتان برسید. روند یادگیری در همه افراد یکسان نیست. بعضی افراد زبان انگلیسی را راحت تر از دیگران یاد می گیرند، و برخی دیگرزمان زیادی را صرف پیشرفت در این زمینه می کنند. صِرف این که دوستان شما سریع تر از شما یاد می گیرند به این معنی نیست که شما دارید مسیر را اشتباهی می روید.

۱۱٫ لطفاً شیوه های آموزشی کهنه و بی مصرف را دور بریزید!

هر چند قبلا برای مدتهای مدید متدهای  گرامر- ترجمه  و حفظ قواعد، معیار یادگیری زبان انگلیسی به شمار می رفتند، اما احتمالا موثرترین شیوه های یادگیری زبان نیستند. دلیل آن هم این است که بعضی از دانش آموزان سالهای زیادی زبان انگلیسی می خوانند و تمام قواعد ساختار دستور زبان و جمله را می دانند، اما هنوز برای  انجام یک مکالمه ساده به زبان انگلیسی با مشکل روبرو هستند. چیزی که مهم است این است که باید زمان قابل توجهی را صرف تمرکز بر کاربرد  مکالمه ای زبان و نقش های آن کرده و زبان را از طریق تعامل با افراد در موقعیت های مختلف یاد بگیرید.

۱۲٫ فقط بر یادگیری یک مهارت تمرکز نکنید و از یادگیری دیگر مهارتها غافل نشوید!

اگر هدف شما فقط صحبت کردن با افراد انگلیسی زبان است، می توانید روی مهارت خواندن و نوشتن تمرکز کمتری داشته باشید، اما فراموش نکنید که نباید بیش از حد این مهارتها را نادیده بگیرید، زیرا این مهارتها نیز برای سلیس صحبت کردن ضروری هستند. نه تنها باید روی بهبود مهارت های اسپیکینگ خود تمرکز کنید، بلکه باید زمان کافی را به تمرین مهارت های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ اختصاص دهید. هرگز نباید تاثیراتی که این مهارت ها بر یکدیگر دارند را دست کم بگیرید!

۱۳٫ هیچ گاه به مدت طولانی مطالعه نکنید!

اگر ساعت ها جلوی یک کتاب یا صفحه کامپیوتر بنشینید و  مرتبا به مرور قواعد گرامری و فلش کارت بپردازید، این امر باعث نمی شود سریع تر یاد بگیرید! باید زمان مطالعه خود را به بازه های   30 دقیقه ای تقسیم کرده و بعد از آن بیشتر وقت خود را سخاوتمندانه  صرف تمرین مهارت های یاد گرفته شده کنید. بهتر است ۳۰ دقیقه مطالعه کنید، سپس یک زنگ تفریح داشته باشید و در صورت نیاز مجدداً به مطالعه کردن بپردازید ، اما مطالعه طولانی و بدون وقفه بدون هیچ گونه تفریحی، مغزتان را خیلی خسته خواهد کرد.

۱۴٫ به یادگیری به عنوان یک کار سخت و طاقت فرسا نگاه نکنید!

گاهی اوقات فراگیران مطالعه انگلیسی را با چیزی ناخوشایند پیوند می زنند. این امر باعث می شود که زبان به یک “کار کسل کننده” تبدیل شود. باید کاری  را انجام دهید که دوست دارید، نه کاری که مجبور به انجام آن هستید. یادگیری را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید، در این صورت وقتی در حال یادگیری هستید از انجام آن لذت خواهید برد. مثلا:

  • اگر در خیابان قدم میزنید، در مورد چیزهای پیرامون خود در ذهنتان جملاتی ساده بسازید.
  • هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرید و سعی کنید آن لغت را در مکالمه استفاده کنید.
  • یک ویدئو خنده دار در اینترنت تماشا کرده و آن را برای یک نفر تعریف کنید.
  • یک مقاله در مورد تیم ورزشی مورد علاقه خود (یا هرچیز دیگری که به آن علاقه دارید) بخوانید.
  • با افرادی که در انجمن های اینترنتی هستند در ارتباط باشید.

هر چه زودتر کلاس های خسته کننده ، قوانین گرامری سخت و یا تکالیف طولانی را کنار بگذارید. در عوض به فکر یک برنامه تلوزیونی خنده دار به زبان انگلیسی ،  مکالمات جالب با افراد مختلف – به زبان انگلیسی و یا یادگیری زبان انگلیسی از ظریق آهنگ های مورد علاقه خود باشید! اگر می خواهید یاد بگیرید که تا چه اندازه خوب انگلیسی صحبت کنید، باید این موارد را انجام دهید. آیا تا به حال شنیده اید یا دیده اید که فردی از انجام کاری متنفر باشد و موفق شده باشد؟ قطعا خیر.


۱۵٫ فرهنگ را نادیده نگیرید!

هر زبانی تشکیل شده از بسیاری از اصطلاحات  پیچیده فرهنگی که تقریبا غیرممکن است بتوان در کتابها و دوره های آموزشی به اندازه کافی به این موارد پرداخت. به عنوان مثال، روشی که یک فرد عادی با افراد دیگر در اجتماع خود ارتباط برقرار می کند در کتابهای آموزشی به طور کامل آموزش داده نمی شود. همه فرهنگ ها و جوامع کوچک دارای حرکات مختلف بدن، اینتونیشن ، اصطلاحات عامیانه، نزدیکی، مجاورت، اصوات، پُرکننده ها و میان برها هستند! اگر می خواهید زبان یک گروه افراد را یاد بگیرید بهترین کار این است که با آنها عجین شده و این موارد را از آنها یاد بگیرید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.